Dramatik på DICE

Dramatik på DICE

Den 15 juni var vi elva medlemmar som möttes upp utanför DICE huvudkontor i Stockholm för att träffa Robert Runesson och några av hans medarbetare och lära oss om hur spelproduktioner av gigantiska mått går till. Det kunde inte ha börjat sämre.

Hissen upp tog 13 personer och ett ton, men ändå lyckades vi hamns halvvägs upp till åttonde våningen där vi plötsligt stod till. Det blev snabbt ganska varmt och vi stod packade som sillar i en halvtimme innan vi kunde krypa ut ur den glipa som öppnades av hissteknikern.

Personalen på DICE tog vänligt hand om oss, och vi fick en stund att hämta andan på deras terrass med utsikt över Söder.

Därefter gick vi in i ett mörklagt mötesrum. Rob, Head of Content, inledde varefter Madia, 3D-animatör, förevisade hur hennes arbetsprocess ser ut. Presentationen avslutades med att en annan Robert visade en ofantlig mängd konceptillustrationer till succéspelet Battlefield 1 och roliga anekdoter från designprocessen.

Det skulle gå att berätta hur mycket som helst, men sammanfattningsvis så lyckades DICE faktiskt på ett mer eller mindre pedagogiskt sätt förklara den gigantiska process det innebär att skapa ett dataspel från idé till lansering.

IMG_2304